Inapoi la pagina Saguna
Organizarea invatamantului in limba romana
- Sinodul prelua apoi sarcina organizarii retelei scolare, in toate comunele si satele locuite
de romani, si a invatamantului in aceste scoli in limba romana; obligatia de a se ingriji de aceasta revenea dascalilor crestini ortodocsi.
Pe baza hotararilor sinodului s-au infiintat scoli primare-confesionale pe langa fiecare parohie.
-Preotii parohi, bine instruiti si
indeaproape controlati de Episcop, erau insarcinati ca directori, iar protopopii ca inspectori scolari.
- Profesorii erau pregatiti fie
in Institutul Pedagogic din Sibiu, fie la gimnaziul din Brasov, ambele infiintate, asa cum am vazut, si intretinute de Episcopia Ortodoxa
din Sibiu.
-In anul 1873 existau peste 800 de scoli primare confesionale, din care mai mult de jumatate erau infiintate de Marele Mitropolit.
- Sinodul mai prevedea si infiintarea de gimnazii, scoli reale si licee si invatamant superior pentru romani.
-Piedicile puse de autoritati
au fost insa atat de mari, incat cu greu, si numai pe banii enoriasilor, Saguna a reusit sa infiinteze cele doua gimnazii de la Brasov si Brad.
Spre a deschide pentru poporul sau izvorul culturii si al credintei stramosesti, Saguna a indrumat indeaproape atat activitatea tipografiei
de la Sibiu cat si a ziarului "Telegraful Roman". Astfel a inteles marele prelat sa slujeasca Biserica lui
Hristos si poporul pe care l-a pastorit, contribuind dupa puterea sa la apararea Ortodoxiei, la luminarea, la inaintarea si la mantuirea
lui, asa cum scrie chiar el in prefata Bibliei ilustrate: "Desteptarea poporului romnaesc din barbaria veacurilor, imprietenirea lui pe
mai departe cu legea lui Dumnezeu, parasirea lui catre lumina cea blanda a civilizatiei si a culturii, infratirea neamului nostru
romanesc, pe care mana Proniei l-a semanat prin atatea tari deosebite si prin atatea neamuri straine. Ramanerea in viata a limbei
sale nationale - toate aceste binecuvantari neasemanate avem a le multami acestor editii vechi ale Sfintei Scripturi, acestor monumente
nepieritoare ale limbei, moralitatii si preste tot ale vietii noastre nationale si bisericesti". Se referea, fara indoiala, la cele doua
traduceri anterioare de la Bucuresti si Buzau, care prin obiectivele lor, au constituit pentru Saguna adevarate indreptare de cultura,
civilizatie si ridicare a poporului roman la locul ce i se cuvine in istoria lumii crestine, asa cum se constituie astazi impreuna cu
Biblia ilustrata a lui Saguna.
Asadar, prin cele trei mijloace fundamentale, pe care a inteles mai bine decat nimeni altul sa le creeze si sa le dezvolte, preoti si
biserici, dascali si scoli precum si carti tiparite in grai romanesc, Saguna a intarit peste Carpati unitatea credintei ortodoxe,
unitatea etniei nationale si unitatea de gandire si actiune impotriva atator influente straine, obiective atat de actuale si in zilele
noastre pentru romanimea transilvana.
Inapoi la pagina Saguna
|